آموزش عیب یابی سیستم تهویه مطبوع (کولر گازی، اسپیلت و...)

آموزش عیب یابی سیستم تهویه مطبوع (کولر گازی، اسپیلت و...)

شاید این موضوع ذهن شما را به خود درگیر کند که آیا عیب یابی کولر های گازی و اسپیلت ها کار دشواری می باشد یا به راحتی می توان این مشکل را حل کرد.

در حالت کلی بهتر است این موضوع را به این صورت بیان کنیم که برای عیب یابی کولر به روش منطقی نیاز می باشد که کولر گازی یا اسپلیت را اندازه گیری کرده و سپس پارامترهای مختلف کولر گازی را مورد بررسی قرار دهید و بعد از آن قسمتی از اجزا را که احساس میکنید عامل مشکل می باشد از کولر گازی حذف کرده و جایگذاری کنید تا مشکل نهایی کولر گازی رفع شود.

از لحاظ تئوری شما به هیچ عنوان نمی توانید به جواب قطعی برسید و سیستم کولر گازی یا اسپیلت را عیب یابی کنید. برای این کار نیاز می باشد که شما از متخصصان تعمیراتی کولر گازی کمک بخواهید چرا که این افراد دارای مهارت های بسیار ویژه ای می باشند که به راحتی می توانند مشکل را از صدا و نوع حرکت کولر گازی تشخیص دهند.

رسیدن به ریشه ی این عیب ها در واقع کار همین متخصصان می باشد که دارای روش های ویژه ای برای این کار می باشند.

در این مقاله در رابطه با روش های عیب یابی کولر گازی و اسپیلت های HVAC برای شما مطالبی ذکر شده ایست که مطالب به صورت تئوری و تجربی آموزش داده شده و شما به راحتی میتوانید از این مطالب استفاده کنید.

در صورتی که شما نیاز دارید کولر گازی یا اسپیلت خود را سرویس، تعمیر و یا نصب کنید بهتر است با متخصصان تعمیراتی کولر گازی تماس حاصل نمایید. برای این کار شما به راحت می توانید با شماره های درج شده تماس حاصل نمایید و یا با مراجعه به سایت های مربوطه می توانید به صورت آنلاین سفارش های خود را در این باره ثبت نمایید و در اولین فرصت هنگامی که متخصصان پیام های شما را دریافت کردند با شما تماس گرفته و به محل برای بررسی کولر گازی یا اسپیلت شما مراجعه میکنند

ﻣﺸﻜﻼﺕ ﺍﻟﻜﺘﺮﻳﻜﻲ سیستم های تهویه مطبوع

گاهی ممکن است کولر گازی و یا اسپیلت شما دارای مشکل الکتریکی باشد و شما برای بررسی این مشکل نیاز دارید تا از وسایل های مخصوصی استفاده کنید که توانایی داشته باشد مقاومت، جریان و ولتاژ را اندازه گیری کند.

متخصصان تعمیراتی با همراه داشتن این دستگاه ها به راحتی می توانند هر سه ی این پارامتر ها را اندازه گیری کرده و کار شما را راحت تر کنند.

Clamp یا مولتی متر های انبری از جمله وسیله هایی می باشد که برای این کار مورد استفاده ی متخصصان سرویسکار می باشد.

 

آموزش عیب یابی سیستم تهویه مطبوع (کولر گازی، اسپیلت و...)

ﺳﻨﺠﺶ ﺁﻣﭙﺮ در سیستم تهویه مطبوع (کولر گازی، اسپیلت و...)

  • برای ﺳﻨﺠﺶ ﺁﻣﭙﺮ در سیستم تهویه مطبوع یا کولر گازی یا اسپیلت نیاز می باشد تا دهانه ی clamp را حول سیم تکی  قرار دهید تا جریان های مغناطیسی که در اطراف سیم قرار دارند وارد دستگاه شده و باعث نمایش آمپر شوند. بهتر است در نظر داشته باشید که فک های مولتی متر را باید حول سیم تکی باشد.

ﺳﻨﺠﺶ ﻭﻟﺖ ﻭ ﺍﻫﻢ در سیستم تهویه مطبوع (کولر گازی، اسپیلت و...)

  • از سیم های رابط مخصوص برای سنجش ولت و اهم در سیستم های تهویه مثل کولر گازی و اسپیلت استفاده می شود.

ﻣﺸﻜﻼﺕ ﻣﻜﺎﻧﻴﻜﻲ سیستم های تهویه مطبوع (کولر گازی، اسپیلت و...)

در کولر های گازی نیز برخی از مشکلات مکانیکی وجود دارد که یکی از مشکلات مهم و اساسی در کولر های گازی و اسپیلت ها به حساب می آید که دلایل اصلی ایجاد شدن این مشکلات شارژ نامناسب دستگاه، مشکلات کویل و مشکل در سیکل های تبریدی می باشد.

 وصل کردن گیج فشار به شیر سرویس  اولین و بهترین کاری می باشد که باید در برخورد با مشکلات مکانیکی حتما صورت بگیرد.

گیج فشار در واقع تشکیل شده از 2 گیج به نام منیفولد می باشد که هر دو این گیج ها فشاری می باشند. یکی از این گیج های فشاری به رنگ آبی و دیگری به رنگ قرمز می باشد. گیج فشاری رنگ آبی برای مشخص کردن فشار های پایین می باشد که با نماد LP مشخص می شود و گیج فشاری قرمز رنگ برای نشان دادن فشار های بالا می باشد که با نماد HP مشخص می شود.

همچنین بر روی صفحه ی این گیج های فشاری نماد دیگری برای مشخص کردن مبرد ها نیز وجود دارد که در واقع دمای اشباع مبرد های را برای شما نمایان می کند که برای صورت های مختلف نیز وجود دارد.

پس هنگامی که شما این دستگاه را دارید می توانید با گرفتن فشار اواپراتور دمای مایع مبرد را نیز به راحتی از روی این صفحه بخوانید که هر دو در یک فشار قابل مقایسه می باشد.

 

آموزش عیب یابی سیستم تهویه مطبوع (کولر گازی، اسپیلت و...)

 

مکانیزم داخلی این گیج های فشاری به این صورت می باشد، در این دستگاه یک لوله ی منعطف وجود دارد که یک سر آن بسته می باشد و از طرفی دیگر این گیج دارای یک مکانیزم عالی برای چرخش عقربه های اجزای داخلی می باشد. نام اصلی این سیستم Bourdon می باشد. نحوه ی کار بدین صورت می باشد که گاز به داخل این لوله ی منعطف دمیده می شود و باعث حرکت عقربه های اجزای داخلی میشود.

ﻋﻼﺋﻢ ﻛﻠﻲ ﻛﺎﺭﻛﺮﺩ ﻧﺎﻣﻨﺎﺳﺐ ﻳﻚ ﺳﻴﺴﺘﻢ تهویه مطبوع (کولر گازی، اسپیلت و...)

آموزش عیب یابی سیستم تهویه مطبوع (کولر گازی، اسپیلت و...)

 

در این بخش از مقاله برای شما ﻋﻼﺋﻢ ﻛﻠﻲ که نشان دهنده ی ﻛﺎﺭﻛﺮﺩ ﻧﺎﻣﻨﺎﺳﺐ ﻳﻚ ﺳﻴﺴﺘﻢ تهویه مطبوع می باشد را بیان خواهیم کرد.

ﺳﻮﭘﺮﻫﻴﺖ

شما با اندازه گیری دمای تبخیر مبرد در اواپراتور و با در نظر گرفتن اختلاف این دما با دمای بخار خروجی اواپراتور می توانید مقدار سوپرهیت را بدست بیاورید. شاید این سوال به ذهنتان برسد که دانستن مقدار سوپر هیت به چه دردی میخورد؟ در واقع با دانستن سوپر هیت میتوانید از ورود احتمالی مایع به کمپرسور جلوگیری کنید و به این موضوع پی ببرید که کمپرسور از بخار خالص تغذیه میکند و مشکلی ندارد.

ﺷﺮﺍﻳﻂ ﻧﺮﻣﺎﻝ:

بهتر است به این موضوع دقت داشته باشید که مخلوط خارج شده از کاپیلاری شامل 20 درصد بخار و 80 درصد مایع است. هنگامی که این مخلوط از اواپراتور رد می شود گرمای اواپراتور باعث می شود این مخلوط تبخیر شود و آخرین نقاط مایع نیز در این بخش (B) به بخار تبدیل می شود.

بعد از این مرحله بخار حاصل گرمای بیشتری را جذب می کند. گرمتر و گرمتر شده و از نقطه ی C خارج می شود. اختلاف دمایی که باید بیت بخار خروجی و مایع اشباع مبرد وجود داشته باشد بین 5 C تا  C10 باشد

ﺳﻮﭘﺮﻫﻴﺖ ﺯﻳﺎﺩ:

بهتر است به این موضوع دقت داشته باشید که بخار خروجی باید دارای دمای 20C باشد که این دما بیان کننده ی اختلاف دمایی می باشد که معادل 16C است و این مقدار برای سوپر هیت غیر نرمال می باشد یا از حد نرمال زیادتر می باشد.

زمانی که مقدار سوپرهیت بیش از حد نرمال باشد در این صورت مایع به مقدار کم وارد اواپراتور شده و این نشان می دهد که آخرین قطره ی مایع مبرد بسیار سریع تبخیر شده است.

ﺳﻮﭘﺮﻫﻴﺖ ﻧﺎﻛﺎﻓﻲ:

زمانی که دمای خروجی اواپراتور نشان دهنده ی عدد 4C  می باشد در واقع به این معنی است که سوپرهیت دستگاه صفر می باشد. این مقدار در واقع نشان دهنده ی این است که مایع مبرد همچنان در خروجی اواپراتور موجود می باشد.

ﺩﻣﺎﻱ ﺧﺮﻭﺟﻲ ﺍﻭﺍﭘﺮﺍﺗﻮﺭ ﻫﻤﺎﻥ ۴C ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ ﺳﻮﭘﺮﻫﻴﺖ ﺻﻔﺮ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﻣﺸﺨﺺ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺧﺮﻭﺟﻲ ﺍﻭﺍﭘﺮﺍﺗﻮﺭ ﻣﺎﻳﻊ ﻣﺒﺮﺩ ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺍﺳﺖ.  میزان سوپر هیت نمایش دهنده ی میزان مایع موجود در اواپراتور می باشد و ﺳﻮﭘﺮﻫﻴﺖ ﻧﺎﻛﺎﻓﻲ ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ ﻭﺭﻭﺩ ﻣﺎﻳﻊ ﺯﻳﺎﺩ ﺑﻪ ﺍﻭﺍﭘﺮﺍﺗﻮﺭ ﺍﺯ ﻇﺮﻓﻴﺖ ﺗﺒﺨﻴﺮ ﺁﻥ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. زمانی که سوپرهیت ناکافی باشد یا کم باشد نشان دهنده ی این موضوع ی باشد که مایع از ظرفیت تبخیر اواپراتور  بیشتر می باشد.

ﺳﺎﺏ ﻛﻮﻟﻴﻨﮓ

دمای اشباع مایع مبرد موجود در کندانسور را اندازه گرفته و اختلاف دمای این دما را با دمای مایع خروجی کندانسور بدست بیاورید تا سابکولینگ بدست بیاید.

ﺷﺮﺍﻳﻂ ﻧﺮﻣﺎﻝ:

در حالت عادی بخار با دمای 70C وارد کندانسور می شود و کم کم با بیشتر کردن دمای این بخار به مایع تبدیل می شود. در این بخش تمامی ذرات بخار باقی مانده به مایع تبدیل می شوند که دارای دمای 39C می باشد. هرچه دمای موجود در مسیر B تا C بیشتر باشد مایع حاصل با دمای کمتری خارج می شود که این به نوبه ی خود نشان دهنده ی ساب کولینگ 5C می باشد. نرمال ترین ساب کولینگ بین 4C  تا 7C می باشد.

ﺳﺎﺏ ﻛﻮﻟﻴﻨﮓ ﺯﻳﺎﺩ:

زمانی که مبرد اشباع دارای دمای 39C و خروجی دارای دمای 27C باشد در این صورت ساب کولینگ حاصل از اختلاف دمایی این 2 دما 12C می شود که نشان دهنده ی ساب کولینگ زیاد تر از حد نرمال می باشد. این ساب کولینگ نشان دهنده ی این می باشد که مایع مبرد در دال کندانسور 12 زیاد می باشد.

ﺳﺎﺏ ﻛﻮﻟﻴﻨﮓ ﻛﻢ:

هنگامی که میزان ساب کولینگ صفر می باشد به شما اطلاع داده می شود که مایع مبرد در کندانسور کم می باشد.

کم یا زیاد بودن میزان مایع مبرد در کندانسور نشان دهنده ی مقدار ساب کولینگ می باشد. در صورتی که مقدار این مایع زیاد باشد ساب کولینگ زیاد و در صورتی که میزان مایع کندانسور کم باشد کم بودن ساب کولینگ را نشان می دهد.

فشار (LP (Low pressure

آموزش عیب یابی سیستم تهویه مطبوع (کولر گازی، اسپیلت و...)

نقش اواپراتور در سیستم بسیار مهم می باشد حین انتخاب اواپراتور باید نوعی انتخاب شود که توان تبخیر کردن میزان مشخصی از مبرد را داشته باشد و سرمایش سیستم را به راحتی تامین کند. بعد از ان به راحتی دبی حجم تولید شده ی بخار نیز به طور کامل مشخص می شود.

حال شاید این موضوع ذهن شما را درگیر کند که دبی حجم به چه دردی میخورد؟ شما با داشتن دبی حجم میتوانید به راحتی کمپرسوری را انتخاب نمایید که قابلیت این را داشته باشد که به راحتی بخار هایی با حجم مابین LP,HP  را جا به جا کند.

گاهی ممکن است میزان بخاری که توسط اواپراتور تولید می شود کم باشد اما در این صورت مکش جداگانه برای این کار وجود ندارد و ظرفیت مکش تغییری نمیکند که در این صورت باعث کاهش فشار LP می شود.

در صورتیکه کمپرسور مکش را به صورت صحیح انجام ندهد میزان LP افزایش می یابد.

کمبود مبرد در ﺳﻴﺴﺘﻢ تهویه مطبوع (کولر گازی، اسپیلت و...)

پارامترﻓﺸﺎﺭ ﭘﺎﻳﻴﻦﻓﺸﺎﺭ ﺑﺎﻻسوپرهیتﺳﺎﺏ ﮐﻮﻝﺩﻣﺎی ﺧﺮﻭﺟﯽ ﺍﺯ ﮐﻤﭙﺮﺳﻮﺭﺍﺧﺘﻼﻑ ﺩﻣﺎی ﻫﻮﺍی ﻭﺭﻭﺩ ﻭ ﺧﺮﻭﺝ ﺑﻪ ﺍﻭﺍﭘﺮﺍﺗﻮﺭﺟﺮﻳﺎﻥ ﮐﺸﻴﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺗﻮﺳﻂ ﮐﻤﭙﺮﺳﻮﺭ
ﻭﺿﻌﻴﺖﺑﺴﻴﺎﺭ ﭘﺎﻳﻴﻦﺗﻘﺮﻳﺒﺎً ﭘﺎﻳﻴﻦﺑﺎﻻ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺑﺎﻻ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﭘﺎﻳﻴﻦ

از جمله دلایل کمبود مبرد در سیستم می تواند موارد زیر باد که در بالا به طور کامل برای شما توضیح داده شده است. این موارد شامل:

  • کمبود ظرفیت سرمایی: هر چقدر ماده مبرد در دستگاه کمتر شود عملا میزان جذب گرما از محیط کمتر شده و در نتیجه سرمادهی دستگاه از حد ایده آل کمتر می شود.
  • سوپر هیت بالا: هر چقدر مایع مبرد در دستگاه کاهش یابد میزان سوپرهیت اواپراتور دستگاه بالاتر می رود.
  • LP پایین: در زمانی که تولید بخار در اواپراتور پایین تر از حد معمول می آید، کمپرسور سعی دارد تا این کمبود را برطرف ساخته و بخار بیشتری را جذب کند که باعث پایین آمدن فشار LP می شود.
  • ساب کولینگ و HP پایین: به علت اینکه گرمای کمتری از محیط جذب شده و به طبع آن گرمای کمتری نیز دفع شده است ظرفیتی که برای کندانسور باقی می ماند افزایش می یابد و در نتیجه آن بخار بیشتر خنک شده و میزان فشار HP افت می کند. به علت اینکه مایع کمتری در قسمت انتهایی کویل کندانسور باقی می ماند، عملا ساب کولینگ نیز کمتر می شود.

نکته: زمانی که فشار LP پایین می آید دمای مبرد نیز کاهش می یابد و این باعث میشود ردیفهای کویل اواپراتور دچار برفک و یا یخ زدگی شود که خود عامل انتقال نامناسب گرما می باشد.

دلایل

یکی از دلایل مهم نشت مایع مبرد دستگاه می باشد. برای مشخص شدن نشت کردن مبرد می توان از سنسور های الکترونیکی استفاده کرد و یا با استفاده از آب و صابون محل دقیق نشتی را مشخص کنید.

همچنین به علت اینکه همراه مبرد روغن نیز جریان دارد و در صورت نشت محل نشتی روغنی نیز می شود و به راحتی می توانید با بررسی قسمت های روغنی این نشتی را تشخیص دهید.

 

پارامترﻓﺸﺎﺭ ﭘﺎﻳﻴﻦﻓﺸﺎﺭ ﺑﺎﻻسوپرهیتﺳﺎﺏ ﮐﻮﻝﺩﻣﺎی ﺧﺮﻭﺟﯽ ﺍﺯ ﮐﻤﭙﺮﺳﻮﺭﺍﺧﺘﻼﻑ ﺩﻣﺎی ﻫﻮﺍی ﻭﺭﻭﺩ ﻭ ﺧﺮﻭﺝ ﺑﻪ ﺍﻭﺍﭘﺮﺍﺗﻮﺭﺟﺮﻳﺎﻥ ﮐﺸﻴﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺗﻮﺳﻂ ﮐﻤﭙﺮﺳﻮﺭ
ﻭﺿﻌﻴﺖبالابسیار بالا
کم زیاد پایین کم زیاد

 

بررسی

  • ساب کولینگ بالا: از دلایلی که باعث افزایش ساب کولینگ می شود این است که با توجه به بالا رفتن فشار و دمای اشباع مبرد، ظرفیت بیشتری از کویل کندانسور به مایع مبرد تعلق می گیرد و در نتیجه آن مایع مبرد بیشتری در انتهای کویل کندانسور باقی مانده و ساب کولینگ افزایش می یابد.
  • کاهش ظرفیت سرمایی: هر چقدر فشار HP افزایش یابد به طبع آن کمپرسور فشار بیشتری را برای انتقال مایع مبرد متحمل می شود و عملا عمل سرمایش دستگاه به مشکل خورده و عملکرد سرمادهی آن کمتر می شود.
  • کاهش سوپرهیت: هر چقدر که فشار HP افزایش می یابد مایع بیشتری از کالیپاری گذر می کند و وارد اوپراتور می شود و به علت افزایش فشار LP دمای اشباع افزایش یافته و اختلاف دمای جوش مبرد و محیط کاهش یافته و عملا باعث کاهش سوپرهیت دستگاه می شوند.
  • افزایش LP: هر چقدر که میزان مکش بخار توسط کمپرسور کمتر باشد در نتیجه آن مقدار فشار LP دستگاه نیز افزایش پیدا می کند.

 

دلایل:

گاهی به دلیل شارژ نامناسب شارژ مبرد زیاد می شود. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است با توجه به بررسی روی کولرگازی شارژ مبرد صورت بگیرد. از علائم دیگر وجود این مشکل وجود گازهایی همچون هوا و نیتروژن در دستگاه می باشد که باعث افزایش شارژ می شود.

جدول شارژ زیاد مبرد

از جمله دلایل کمبود مبرد در سیستم می تواند موارد زیر باد که در بالا به طور کامل برای شما توضیح داده شده است. این موارد شامل:

  • کمبود ظرفیت سرمایی: هر چقدر ماده مبرد در دستگاه کمتر شود عملا میزان جذب گرما از محیط کمتر شده و در نتیجه سرمادهی دستگاه از حد ایده آل کمتر می شود.
  • سوپر هیت بالا: هر چقدر مایع مبرد در دستگاه کاهش یابد میزان سوپرهیت اواپراتور دستگاه بالاتر می رود.
  • LP پایین: در زمانی که تولید بخار در اواپراتور پایین تر از حد معمول می آید، کمپرسور سعی دارد تا این کمبود را برطرف ساخته و بخار بیشتری را جذب کند که باعث پایین آمدن فشار LP می شود.
  • ساب کولینگ و HP پایین: به علت اینکه گرمای کمتری از محیط جذب شده و به طبع آن گرمای کمتری نیز دفع شده است ظرفیتی که برای کندانسور باقی می ماند افزایش می یابد و در نتیجه آن بخار بیشتر خنک شده و میزان فشار HP افت می کند. به علت اینکه مایع کمتری در قسمت انتهایی کویل کندانسور باقی می ماند، عملا ساب کولینگ نیز کمتر می شود.

نکته: زمانی که فشار LP پایین می آید دمای مبرد نیز کاهش می یابد و این باعث میشود ردیفهای کویل اواپراتور دچار برفک و یا یخ زدگی شود که خود عامل انتقال نامناسب گرما می باشد.

دلایل

یکی از دلایل مهم نشت مایع مبرد دستگاه می باشد. برای مشخص شدن نشت کردن مبرد می توان از سنسور های الکترونیکی استفاده کرد و یا با استفاده از آب و صابون محل دقیق نشتی را مشخص کنید.

همچنین به علت اینکه همراه مبرد روغن نیز جریان دارد و در صورت نشت محل نشتی روغنی نیز می شود و به راحتی می توانید با بررسی قسمت های روغنی این نشتی را تشخیص دهید.

 

پارامترﻓﺸﺎﺭ ﭘﺎﻳﻴﻦﻓﺸﺎﺭ ﺑﺎﻻسوپرهیتﺳﺎﺏ ﮐﻮﻝﺩﻣﺎی ﺧﺮﻭﺟﯽ ﺍﺯ ﮐﻤﭙﺮﺳﻮﺭﺍﺧﺘﻼﻑ ﺩﻣﺎی ﻫﻮﺍی ﻭﺭﻭﺩ ﻭ ﺧﺮﻭﺝ ﺑﻪ ﺍﻭﺍﭘﺮﺍﺗﻮﺭﺟﺮﻳﺎﻥ ﮐﺸﻴﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺗﻮﺳﻂ ﮐﻤﭙﺮﺳﻮﺭ
ﻭﺿﻌﻴﺖبالابسیار بالا
کم زیاد پایین کم زیاد

 

بررسی

  • ساب کولینگ بالا: از دلایلی که باعث افزایش ساب کولینگ می شود این است که با توجه به بالا رفتن فشار و دمای اشباع مبرد، ظرفیت بیشتری از کویل کندانسور به مایع مبرد تعلق می گیرد و در نتیجه آن مایع مبرد بیشتری در انتهای کویل کندانسور باقی مانده و ساب کولینگ افزایش می یابد.
  • کاهش ظرفیت سرمایی: هر چقدر فشار HP افزایش یابد به طبع آن کمپرسور فشار بیشتری را برای انتقال مایع مبرد متحمل می شود و عملا عمل سرمایش دستگاه به مشکل خورده و عملکرد سرمادهی آن کمتر می شود.
  • کاهش سوپرهیت: هر چقدر که فشار HP افزایش می یابد مایع بیشتری از کالیپاری گذر می کند و وارد اوپراتور می شود و به علت افزایش فشار LP دمای اشباع افزایش یافته و اختلاف دمای جوش مبرد و محیط کاهش یافته و عملا باعث کاهش سوپرهیت دستگاه می شوند.
  • افزایش LP: هر چقدر که میزان مکش بخار توسط کمپرسور کمتر باشد در نتیجه آن مقدار فشار LP دستگاه نیز افزایش پیدا می کند.

 

دلایل:

گاهی به دلیل شارژ نامناسب شارژ مبرد زیاد می شود. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است با توجه به بررسی روی کولرگازی شارژ مبرد صورت بگیرد. از علائم دیگر وجود این مشکل وجود گازهایی همچون هوا و نیتروژن در دستگاه می باشد که باعث افزایش شارژ می شود.

جدول ظرفیت کندانسور

آموزش عیب یابی سیستم تهویه مطبوع (کولر گازی، اسپیلت و...)

 

پارامترﻓﺸﺎﺭ ﭘﺎﻳﻴﻦﻓﺸﺎﺭ ﺑﺎﻻسوپرهیتﺳﺎﺏ ﮐﻮﻝﺩﻣﺎی ﺧﺮﻭﺟﯽ ﺍﺯ ﮐﻤﭙﺮﺳﻮﺭﺍﺧﺘﻼﻑ ﺩﻣﺎی ﻫﻮﺍی ﻭﺭﻭﺩ ﻭ ﺧﺮﻭﺝ ﺑﻪ ﺍﻭﺍﭘﺮﺍﺗﻮﺭﺟﺮﻳﺎﻥ ﮐﺸﻴﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺗﻮﺳﻂ ﮐﻤﭙﺮﺳﻮﺭ
ﻭﺿﻌﻴﺖبالابسیار بالا
کم کم بالا کم زیاد

 

  • HP بالا: تراز نبودن ظرفیت کندانسور باعث می شود گرمای مبرد به خوبی جذب نشود و این باعث افزایش دما می شود.
  • ساب کولینگ پایین: زمانی مقدار ساب کولینگ پایین آمده یا در حد صفر می شود که ذرات بخار به علت کمبود انتقال حرارت دیرتر و کمتر به مایع تبدیل می شوند و به علت آن میزان مایع در قسمت انتهایی کویل کندانسور کمتر است.
  • پایین بودن ظرفیت سرمایی: با افزایش فشار HP میزان مایع مبردی که توسط کمپرسور پمپ می شود کاهش می یابد و با کاهش میزان پمپ شدن مایع مبرد دستگاه عملا کارکرد سرمایشی خود را از دست داده و میزان سرمادهی آن کاهش می یابد.

 

دلایل

ظرفیت کندانسور به 2 دلیل کاهش می یابد:

  1. گرفتگی کویل کندانسور
  2. کم شدن جریان هوا یا برگشت هوای خروجی به داخل کندانسور

که در مورد اول باید کویل کندانسور به طور کلی تمیز شود؛ و اگر بعد از این مشکل رفع نشد پس بهتر است بدانید مشکل از مورد جریان هوا می باشد.

جدول کمبود ظرفیت اواپراتور

آموزش عیب یابی سیستم تهویه مطبوع (کولر گازی، اسپیلت و...)

 

پارامترﻓﺸﺎﺭ ﭘﺎﻳﻴﻦﻓﺸﺎﺭ ﺑﺎﻻسوپرهیتﺳﺎﺏ ﮐﻮﻝﺩﻣﺎی ﺧﺮﻭﺟﯽ ﺍﺯ ﮐﻤﭙﺮﺳﻮﺭﺍﺧﺘﻼﻑ ﺩﻣﺎی ﻫﻮﺍی ﻭﺭﻭﺩ ﻭ ﺧﺮﻭﺝ ﺑﻪ ﺍﻭﺍﭘﺮﺍﺗﻮﺭﺟﺮﻳﺎﻥ ﮐﺸﻴﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺗﻮﺳﻂ ﮐﻤﭙﺮﺳﻮﺭ
ﻭﺿﻌﻴﺖبسیار پایین
پایین
بسیار کم خوب پایین به دلایل مراجعه شود پایین

 

بررسی

  • کمبود ظرفیت سرمایی: زمانی که هوا رسانی محدود می شود سرمادهی کولر نیز به شدن کاهش می یابد.
  • سوپر هیت بسیار کم: چون حرارت بسیار کم می باشد مایع برای حرکت در کویل مسیر زیادی را طی می کند تا به بخار تبدیل شود پس سوپرهیت کاهش می یابد.
  • LP بسیار پایین: چون تولید بخار در اواپراتور کم است و کمپرسور مکش ثابتی دارد LP بسیار پایین می باشد.

 

توجه:  چون میزان LP پایین می باشد در این صورت ممکن است بخار آب روی کویل یخ بزند که این عامل از انتقال حرارت جلوگیری میکند.

ﺩﻻﻳﻞ

از جمله دلایلی که باعث کمبود ظرفیت اواپراتور می شود شامل موارد زیر می باشد:

  • کویل دچار گرفتگی شده باشد. در این صورت انتقال کند حرارت بین هوا و مبرد باعث کاهش ظرفیت سرمادهی می شود.
  • جریان هوای عبوری از روی کویل کم شود. در این شرایط اختلاف دمای هوای ورود و خروج زیاد می شود و دمای هوا خروجی از سیستم کم می شود. دلیل این مشکل گرفتگی فن و فیلتر هوا می باشد.
  • در قسمت مکش هوا چرخش هوای خروجی صورت می گیرد؛ که به نوع نصب کولر گازی ربط دارد.

جدول ظرفیت اشتباه کاپیلاری

پارامترﻓﺸﺎﺭ ﭘﺎﻳﻴﻦﻓﺸﺎﺭ ﺑﺎﻻسوپرهیتﺳﺎﺏ ﮐﻮﻝﺩﻣﺎی ﺧﺮﻭﺟﯽ ﺍﺯ ﮐﻤﭙﺮﺳﻮﺭﺍﺧﺘﻼﻑ ﺩﻣﺎی ﻫﻮﺍی ﻭﺭﻭﺩ ﻭ ﺧﺮﻭﺝ ﺑﻪ ﺍﻭﺍﭘﺮﺍﺗﻮﺭﺟﺮﻳﺎﻥ ﮐﺸﻴﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺗﻮﺳﻂ ﮐﻤﭙﺮﺳﻮﺭ
ﻭﺿﻌﻴﺖبسیار پایینپایین
بسیار بالاخوببالاپایینپایین

بررسی:

  • کمبود ظرفیت سرمادهی: یکی از دلایلی که باعث کمبود ظرفیت سرمادهی می شود گرفتگی لوله های کاپیلاری می باشد که در این صورت فشار به شدن افت کرده و میزان مایع ورودی به اواپراتور کاهش می یابد.
  • سوپرهیت بالا: میزان افزایش یافتن سوپر هیت به کاهش یافتن مایع در اواپراتور ربط دارد.
  • LP پایین: زمانی که میزان بخار تولیدی اواپراتور با ثابت بودن ظرفیت مکش کمپرسور کم می شود در این صورت فشار LP کاهش می یابد.
  • ساب کول خوب: زمانی که جذب گرما کاهش می یابد به همان میزان نیز گرمای دفع شده نیز در کندانسور کم می شود و مایع در قسمت پایانی کویل کندانسور جمع می شود و باعث بالا رفتن ساب کول می شود.

 

توجه: با توجه به این که LP موجود در دستگاه افت میکند پس ممکن است آب روی کویل در اواپراتور به راحتی یخ بزند که این یخ به عنوان یک عایق برای سیستم عمل میکند.

دلایل:

از جمله دلایلی که باعث وجود این مشکل می شود شامل موارد زیر می باشد:

ممکن است ذرات خارجی باعث گرفتگی لوله های کاپیلاری شوند. لوله ی کاپیلاری از نظر قطر بسیار کم قطر می باشد و ذراتی به اندازه ی پلیسه و جوش می تواند این لوله را مسدود کند.

برای پی بردن به این مسئله بهتر است بعد از بستن گیج فشار کمپرسور خاموش شود و فشار متعادل شود در غیر اینصورت مشکل گرفتگی وجود دارد.

گاهی ممکن است لوله ی کاپیلاری له شود. گاهی ممکن است لوله ی کاپیلاری تعویض شده و این مشکل ها را ایجاد کند. یعنی لوله ی جدید مطابق با شرایط دستگاه نباشد.

توجه: گاهی ممکن است مشکل در قسمت فیلتر درایر باشد که باعث می شود مشکلات بالا دوباره رخ دهد. برای اینکه این مشکل را متوجه شوید بهتر است دوطرف فیلتر دایر را با دستان خود لمس کنید تا اختلاف دمار را به راحتی حس کنید. زیاد بودن اختلاف دما نشان دهنده ی گرفتگی فیلتر دایر می باشد.

جدول ﻛﻤﺒﻮﺩ ﻇﺮﻓﻴﺖ ﻛﻤﭙﺮﺳﻮﺭ

آموزش عیب یابی سیستم تهویه مطبوع (کولر گازی، اسپیلت و...)

پارامترﻓﺸﺎﺭ ﭘﺎﻳﻴﻦﻓﺸﺎﺭ ﺑﺎﻻسوپرهیتﺳﺎﺏ ﮐﻮﻝﺩﻣﺎی ﺧﺮﻭﺟﯽ ﺍﺯ ﮐﻤﭙﺮﺳﻮﺭﺍﺧﺘﻼﻑ ﺩﻣﺎی ﻫﻮﺍی ﻭﺭﻭﺩ ﻭ ﺧﺮﻭﺝ ﺑﻪ ﺍﻭﺍﭘﺮﺍﺗﻮﺭﺟﺮﻳﺎﻥ ﮐﺸﻴﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺗﻮﺳﻂ ﮐﻤﭙﺮﺳﻮﺭ
ﻭﺿﻌﻴﺖبالاپایین
کمی زیادخوبپایین کم زیاد

 

ﺑﺮﺭﺳﻲ

  • ﻛﻢ ﺑﻮﺩﻥ ﻇﺮﻓﻴﺖ ﺳﺮﻣﺎﺩﻫﻲ: ظرفیت جذب گرما با کم شدن دبی مبرد پایین می آید.
  • ﺍﻓﺰﺍیش LP: هنگامی که جریان مکش توسط کمپرسور نسبت به میزان بخار تولید شده در اواپراتور کاهش یابد در این صورت افزایش LP صورت می گیرد.
  • کاهش HP: زمانی که گرمای جذب شده در اواپراتور کم شود میزان حرارت دفعی نیز کم می شود و کندانسور نیز از ظرفیتش خالی می ماند که ﺩﻣﺎﻱ ﻣﺒﺮﺩ را ﻛﺎﻫﺶ داده و HP را نیز کاهش می دهد.

ﺩﻻﻳﻞ

زمانیﻛﻪ ﺣﺠﻢ ﻣﺒﺮﺩ ﺟﺎﺑﺠﺎ ﺷﺪﻩ ﺗﻮﺳﻂ ﻛﻤﭙﺮﺳﻮﺭ کم باشد کمبود ظرفیت در کمپرسور صورت می گیرد که دلیل این مشکل می تواند خرابی در سوپاپ، خرابی کمپرسور پیستونی یا خرابی تیغه های کمپرسور روتاری می باشد.

ﻧﻘﺺ ﺷﻴﺮ ﭼﻬﺎﺭ ﻃﺮﻓﻪ

ﺑﺮﺭﺳﻲ

زمانی که لغزنده ی 4 طرفه در مسیر حرکت خود دچار گیر شود باعث می شود عملکرد دستگاه نامناسب و اشتباه باشد. در این صورت میزان LP بالا و میزان HP پایین می باشد که باعث کاهش ظرفیت سیستم می شود.

ﺩﻻﻳﻞ

از جمله دلایلی که باعث گیر کردن لغزنده های داخلی می باشد شامل موارد زیر می باشد:

  • وارد شدن ضربه به شیر 4 طرفه در صورتی که حالت استوانه ای خود را از دست بدهد حرکت دچار مشکل می شود.
  • نادرست انجام دادن جوشکاری باعث تغییر شکل شیر می شود.
  • مسئله ی مهم دیگر این است که ﺳﻠﻨﻮﺋﻴﺪ ﻭﺍﻟﻮ به درستی عمل نمیکند که باعث قطع شدن مدار می شود. (برای بررسی درست عملکرد صحیح می توانید سلنوئید را آمپرمتر انبری که دارای دهانه ی باز می باشد نزدیک کنید تا فیلد مغناطیسی که در اطراف آن وجود دارد اطمینان حاصل نمایید. باید به صورت جریان در آمپرمتر در حال جریان باشد.

ﻣﺸﻜﻼﺕ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﻣﻮﺗﻮﺭﻱ ﺍﻟﻜﺘﺮﻳﻜﻲ ﻛﻤﭙﺮﺳﻮﺭ

آموزش عیب یابی سیستم تهویه مطبوع (کولر گازی، اسپیلت و...)

 

کمپرسور های تشکیل دهنده ی سیستم های تبریدی معمولا از نوع تک فاز می باشند و دارای دو سیم می باشند که در هر دوی این سیم ها پیچ های راه انداز و دائم را دارند که با یک قسمت مشترک در سه ترمینال قابل مشاهده می باشد.

سیم متصل به پیچ راه انداز دارای مقاومت بالاتری می باشد نسبت به سیم پیچ دائم. در متن زیر ﺑﻪ ﺗﻌﺪﺍﺩﻱ ﺍﺯ ﻣﺸﻜﻼﺕ ﺩﺭ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﻣﻮﺗﻮﺭﻫﺎﻱ ﺍﻟﻜﺘﺮﻳﻜﻲ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻣﻲﺷﻮﺩ.

ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ ﺍﻟﻜﺘﺮﻳﻜﻲ:

بهتر است برای رعایت اصول کلی مقاومت این 3 سر ترمینال را 2 تا 2 تا اندازه گیری کنید و سپس با توجه به اینکه مقادیر را بدست اوردید  مقاومت R→S باید با مجموع C→R و C→S برابر باشد و میزان مقاومت C→S باید از C→R بیشتر باشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *